Varför en marknadsundersökning?
Till Dig som sällan eller aldrig köper marknadsundersökningar finns här nedanför en kort checklista på varför just ditt företag bör genomföra en eller flera marknadsundersökningar, regelbundet.
Många faktorer påverkar Ditt företag och lönsamheten men några av de viktigaste, och
som påverkar marknadsföringen mest, är att:
Konkurrenssituationen hårdnar, inte minst p.g.a. ökat internationellt tryck.
- Hur skall du profilera dig tydligare för att överleva med bibehållen eller
förbättrad lönsamhet.
Mediamiljön blir allt hårdare
- Vad skall jag säga, hur skall det framföras och till vem?
Kostnaderna för att komma ut på marknaden med nya produkter blir bara högre
och högre
- Vet Du vilka egenskaper som bäst appellerar till dina potentiella kunder och vilka
åtgärder som passar bäst för just din målgrupp?
Kunderna blir mer och mer kunniga, genom det enorma informationsflödet i
dagens tuffa informationsvärld.
- Hur konkurrenskraftiga är dina produkter, eller tjänster jämfört med
konkurrenternas?
De klart flesta lanseringar misslyckas p.g.a. att man missbedömt en eller
flera av följande saker:
- Kundbehovet
Korrekt genomförda undersökningar hade i de flesta fall lett till att
lanseringen stoppats eller lyckats.
Tusentals kronor kan, eller kunde ha sparats genom bättre kunskaper om vad som
påverkar just Din försäljning, och hur mycket.
|